Remont generalny, prace naprawcze w mieszkaniu, przebudowa domu – istnieją roboty generujące odpady remontowe, które nie mogą być składowane w kubłach na odpady komunalne. Z racji tego, że śmieci tego typu mogłyby katastrofalnie wpłynąć na środowisko naturalne, konieczne jest, aby zorganizować wywóz gruzu, w przypadku którego wszystkie odpady po budowie czy remoncie trafią na bezpieczne składowisko, gdzie zostaną odpowiednio zneutralizowane i zrecyklingowane.

Kontener lub worek – od tego trzeba zacząć.

Aby móc składować odpady podczas robót, potrzebny jest odpowiedni pojemnik. Nie można gruzu wynosić z mieszkania przed blok i przetrzymywać na skwerze czy chodniku. Byłoby to działanie nielegalne, a konsekwencje mogłyby mocno obciążyć budżet – za taką samowolę składowania śmieci po remoncie możemy zostać ukarani grzywną. Co więcej, nawet jeśli jestesmy właścicielami działki, na której znajduje się remontowana czy przebudowywana nieruchomość, nie mamy prawa składować na niej tego typu odpadów luzem. To, że mamy prawo własności do kawałka ziemi, nie zdejmuje ryzyka zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych, do którego mogłoby dojść, jeśli toksyczne czy żrące odpady, takie jak kleje, farby, elementy zaprawy i inne, przeniknęłyby do ekosystemu. Dlatego też w pierwszej kolejności zadbać trzeba o pojemnik do czasowego przechowywania różnego rodzaju gruzu. Sprawdzi się kontener albo specjalny worek na gruz. 

Jak zamówić kontener?

Zamówienie kontenera nie powinno nastręczać problemów. Najlepiej jest telefonicznie skontaktować się z firmą wywożącą gruz, taką jak SKIP. Pracownicy z chęcią pomogą wybrać najbardziej optymalne gabaryty pojemnika i jego rodzaj. Czasami praktykuje się kontakt mailowy lub przez formularz kontaktowy, jeśli takowy znajduje się na stronie firmowej. Zatelefonowanie wydaje się jednak najkorzystniejsze, z uwagi na to, że na bieżąco uzyskać można odpowiedzi na ewentualne pytania, rozwiać wątpliwości, dopytać o szczegóły dostarczenia pojemnika i wywozu gruzu, które dotąd były nam nieznane. Przygotować trzeba pełen adres, na który ma zostać dostarczony kontener i kontaktowy numer telefonu do osoby, która na miejscu przyjmie kontener. Pojemnik podstawiony jest na określony czas, np. na kilka dni kalendarzowych. Opłata za wywóz gruzu w Kórniku przez dedykowaną firmę zwykle zawiera w sobie nie tylko sam wynajem kontenera, ale też koszt dowozu i odbioru przez dostosowany do tego pojazd oraz koszt obrotu odpadami, czyli wywiezienia ich w bezpieczne, legalne miejsce, gdzie można z nich pozyskać surowce wtórne. 

Jaki dobrać pojemnik na gruz?

To, jak duży kontener czy worek należy wybrać, zależy od wielkości przeprowadzanego remontu i indywidualnych preferencji. Mniejsze pojemniki, o pojemności około dwóch metrów sześciennych sprawdzą się do drobnych prac, dotyczących np. tylko jednego pomieszczenia. Skucie płytek podłogowych z balkonu, wymiana sedesu w toalecie, porządkowanie piwnicy – małe kontenery sprawdzą się w tych przypadkach bardzo dobrze. Jeśli zaś planujemy większy zakres robót, lepiej wybrać średnich rozmiarów kontener, najlepiej w przedziale 6-8 metrów sześciennych. Tak spore kontenery bez problemu powinny pomieścić nawet stare sprzęty czy meble, np. zniszczoną kuchenkę gazową, starą wersalkę, podniszczone regały. Jeśli tylko to możliwe, starajmy się przekształcić zniszczone meble na mniejsze fragmenty, np. szafkę rozkręćmy i złóżmy do kontenera osobno poszczególne elementy:  drzwiczki, tył  i boki.

Gdzie postawić pojemnik na odpady?

Jeśli pojemnik stanąć ma na terenie naszej własnej posesji – nie ma znaczenia, gdzie dokładnie go ustawimy, zależy to tylko od naszej wygody. Jeśli zaś stawiamy go przed blokiem, kamienicą czy innym budynkiem wielomieszkaniowym, ważne jest, aby nie blokował dojazdu, drogi pożarowej, nie zastawiał bramy itd. Stawiając pojemnik w części wspólnej budynku, np. na podwórzu, najlepiej, jeśli miejsce będzie uzgodnione z zarządcą budynku, spółdzielnią czy wspólnotą mieszkaniową.

Zorganizowanie wywozu gruzu jest częścią każdego remontu, przebudowy, prac budowlanych. Choć może wydawać się trudne, w rzeczywistości sprowadza się do wyznaczenia odpowiedniego miejsca i do kontaktu z firmą wynajmującą pojemnik. 

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version