W dniu dzisiejszym Wicestarosta Tomasz Łubiński skierował odpowiedź do Wojewody Wielkopolskiego w sprawie pechowego i ciężkiego do pokonania w ostatnim czasie skrzyżowania w miejscowości Koninko. Mowa o skrzyżowaniu drogi powiatowej 2489P z ulicami gminnymi takimi jak ul. Magazynowa i Składowa.

W odpowiedzi czytamy:

W odpowiedzi na pismo dotyczące organizacji ruchu drogowego w obrębie węzła Koninko na drodze S11, na drodze powiatowej nr 2489P ul. Gutenberga – Telewizyjna i drogach gminnych ul. Magazynowej i ul. Składowej poniżej przedstawiam stanowisko organu zarządzającego ruchem na drogach powiatowych i gminnych na podstawie art. 10 ust. 5 Ustawy z 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2021r. poz. 450 z późn. zm.).

1. W opinii organu główną przyczyną powstania znacznych utrudnień ruchu drogowego i zatorów, co przekłada się bezpośrednio na niebezpieczne zachowania kierowców pojazdów ciężarowych próbujących włączyć się z wlotów podporządkowanych na skrzyżowaniu Gutenberga – Telewizyjna – Magazynowa – Składowa, jest remont drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Krzesiny do węzła Kórnik powodujący paraliż na drogach dojazdowych do drogi S11 i do Poznania. Obsługa i zabezpieczenie ruchu drogowego zarówno na drodze S11, łącznicach węzłów jak i drogach dojazdowych oraz stanowiących objazd, w związku z ww. inwestycją, powinna zostać objęta sporządzonym i zatwierdzonym projektem tymczasowej organizacji ruchu leżącym w gestii Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zgodnie z harmonogramem zamieszczonym na stronie GDDKiA całość prac ma zakończyć się na przełomie października i listopada.

2. Abstrahując od ww. czasowego utrudnienia w ruchu drogowym wskazuję, że wzmożony ruch drogowy w przedmiotowym obszarze wynika z powstania bardzo dużej ilości hal magazynowych, centrum logistycznych i przedsiębiorstw skupionych w jednym miejscu i posiadających wyjazdy przede wszystkim na drogi gminne ul. Magazynową i ul. Składową – w efekcie w celu dojazdu do węzła Koninko w obrębie skrzyżowania z drogą powiatową (ul Gutenberga i Telewizyjna) dochodzi do skumulowania ruchu i trudnego wjazdu pojazdów, zwłaszcza ciężarowych, na skrzyżowanie z wlotów podporządkowanych. Problemem w tym przypadku jest niedostosowana infrastruktura do sąsiadującej zabudowy handlowo-usługowej i wzmożonego ruchu ciężarowego. Wskazuję, że decyzja o lokalizacji przedsiębiorstw, kierunków rozwoju poszczególnych obszarów gminy, a także dostosowanie infrastruktury do ww. zmian nie jest zadaniem organu zarządzającego ruchem, zaś wyłącznie zgodne z przepisami oznakowanie nie rozwiąże problemu.

3. Mając na uwadze pkt 2 wskazuję, że Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu aktualnie opracowuje dokumentację projektową budowy nowej drogi powiatowej Borówiec – Koninko – Krzesiny oraz rozbudowy drogi powiatowej nr 2489P (ul. Telewizyjnej/Gutenberga) od ul. Lazurowej do węzła z drogą S11.
Dokumentacja powinna być gotowa do grudnia 2021r. o ile uzyskana zostanie decyzja środowiskowa w najbliższych tygodniach. Obecnie uzyskiwane są niezbędne decyzje administracyjne. Trwająca epidemia wirusa COVID-19 wydłużyła ten proces, dlatego rozpoczęcie robót budowlanych przewidywane jest na połowę 2022r.

Na początku 2022r. planowane jest ogłoszenie przetargu. Dokumentacja projektowa obejmuje m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu objętym wnioskiem Pana Steina, co przyczyni się do płynności ruchu i łatwości wjazdu pojazdów ciężarowych z wlotów podporządkowanych zwiększając tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego. Z uwagi na obecny brak wymaganego miejsca na tymczasowe rondo w ramach istniejącego pasa drogowego, o które wnioskuje Pan Stein, budowa takiego ronda na skrzyżowaniu nie jest możliwa.

4. W zakresie istniejącej organizacji ruchu wskazuję, że z ww. powodów żadna zmiana oznakowania bez przebudowy skrzyżowania nie wpłynie na polepszenie obecnych warunków ruchu. Wyznaczenie tymczasowego ronda, o którym mowa w pkt. 3, za pomocą oznakowania i elementów bezpieczeństwa ruchu, jest niemożliwe przy obecnej szerokości jezdni w taki sposób, aby spełnić wymagania co do średnicy wyspy środkowej oraz zapewnić przejezdność ciągnika siodłowego dla wszystkich relacji skrętnych. Ponadto ww. rondo wiązałoby się z likwidacją pasów do skrętu w lewo na drodze powiatowej, które choć minimalnie segregując ruch zwiększają przepustowość skrzyżowania.

5. Przedmiotowa sprawa zostanie przeanalizowana na najbliższym spotkaniu Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Poznańskiego, które odbędzie się 22.09.2021r. Ewentualne zalecenia Zespołu ds. BRD obejmujące działania doraźne zostaną przekazane zarządcom dróg.

6. Do Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu zostanie wystosowany wniosek o przeprowadzanie doraźnych kontroli ruchu drogowego i interwencji w przypadku nieprzepisowych zachowań kierowców, a także o przekazanie ewentualnych zaleceń, co do zmiany organizacji ruchu na podstawie zaobserwowanych sytuacji drogowych.

Wobec powyższego wskazuję, że jedynym rozwiązaniem kompleksowo rozwiązującym przedmiotową sprawę jest planowana inwestycja drogowa wskazana w pkt. 3, która po uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych powinna rozpocząć się w przyszłym roku. Natomiast doraźna zmiana organizacji ruchu nie poprawi bezpieczeństwa ruchu drogowego i obsługi obecnego ruchu komunikacyjnego w przedmiotowym obszarze bez rozbudowy skrzyżowania i dróg dojazdowych, co mając na uwadze zaawansowany stan prac projektowych ww. inwestycji drogowej jest ekonomicznie nieuzasadnione. Jednocześnie proszę o interwencję u Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w celu rozwiązania problemów komunikacyjnych wynikających z remontu drogi ekspresowej S11 i ewentualnego wdrożenia nowego projektu tymczasowej organizacji ruchu drogowego.

Wicestarosta Tomasz Łubiński

Takie oto pismo otrzymałem na skrzynkę e-mail. Pozytywne wiadomości to takie, że przebudowa całej drogi powiatowej 2489P faktycznie będzie realizowana w najbliższym czasie tj. przyszły rok. Niestety remont jej może potrwać 1,5 roku. Dwa, nasz problem został zauważony, temat powróci na najbliższym spotkaniu Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Poznańskiego więc może wiele głów które tam zasiadają wymyślą jakąś alternatywę.

Share.

2 komentarze

  1. Zadam tylko pytanie, czy planowana rozbudowa obejmie tylko stan bieżący, czy może jakimś cudem ktoś pomyśli, że ruch w tym miejscu może jeszcze wzrosnąć więc wybuduje się drogę z zapasem przepustowości…

  2. Idę o zakład, że projekt powstaje dla warunków z dnia ogłoszenia przetargu na wykonanie dokumentacji może z uwzględnieniem jakiegoś zwiększenia ruchu. Tylko że mam podejrzenie graniczące z pewnością, że ten zapas już dawno jest niewystarczający, gdyż rozwój powierzchni magazynowych jest olbrzymi w ostatnich 2-3 latach. A to jeszcze z pewnością nie koniec, nasz miłościwie panujący burmistrz z pewnością będzie łasy na kolejne przychody, a co do dróg, to zawsze może odpowiedzieć, że to nie w jego zakresie. Liczycie, że kto nam zbuduje te drogi? Powiat, GDDKIA? Prawda jest taka, że przebudowa drogi spowoduje tylko: 1. szybsze pokonanie torów i dojazdu od Kominka do rzeczowego skrzyżowania, 2. tu nastąpi spowolnienie ruchu od Kominka, bo większa ilość pojazdów z dróg podporządkowanych będzie wjeżdżać na rondo (z czego większość będą stanowić duże i wolne pojazdy ciężarowe), 3. a jak już dojdziemy do wjazdu na S11 w stronę Poznania, to nas przyblokuja pojazdy od strony Tulec (w tym coraz większą ilość ciężarówek z DHLa i wszystkich jego kolejnych sąsiadów). A tam chyba ronda nikt nie przewiduje. I rano oraz po południu będą piękne koreczki. Zdziwię się jeśli będzie inaczej.

Leave A Reply

Exit mobile version