12.04.2021 roku Rada Rodziców Przedszkola w Kamionkach złożyła do Rady Miasta i Gminy Kórnik, skargę na Dyrektor w/w przedszkola. Główne zarzuty dotyczyły prowadzenia przedszkola w czasie pandemii oraz naruszeń kodeksu pracy. Pani Dyrektor ustosunkowała się i złożyła swoją odpowiedź do rady.
Ze względu na zawiłość sprawy, termin podjęcia decyzji był przedłużany przez Radnych. W dniu wczorajszym pojawiła się odpowiedź Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Pozwolimy sobie ją zacytować:
W dniu 12 kwietnia 2020 r. do Rady Miasta i Gminy Kórnik wpłynęła skarga na
dyrektora Przedszkola w Kamionkach, złożona przez Radę Rodziców Przedszkola
w Kamionkach, reprezentowaną przez skarbnika Rady Rodziców.
W związku z tym, iż na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organem właściwym do rozpatrywania skarg jest Rada Miasta i Gminy Kórnik, skarga została przekazana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta i Gminy Kórnik z prośbą o zwołanie posiedzenia tej komisji w celu zbadania przez nią sprawy i wyrażenia propozycji rozpatrzenia skargi w celu przedstawienia jej w formie projektu uchwały Rady Miasta i Gminy.Zgodnie bowiem z przywołanym wyżej przepisem ustawy o samorządzie gminnym rada gminy rozpatruje: skargi na działania wójta i dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; powołując w tym celu komisję skarg, wniosków i petycji.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniach odbytych w trybie zdalnym w dniach: 20 kwietnia 2021 r.,
18 maja 2021 r., 25 maja 2021 r. oraz 28 czerwca 2021 r. w obecności dyrektora przedszkola oraz przedstawicieli Rady Rodziców zapoznała się z treścią skargi oraz odpowiedziami w formie pisemnej i ustnej udzielonymi przez dyrektora przedszkola. Komisja postanowiła z uwagi na złożoność sprawy oraz powstałą wątpliwość u członków Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, powodującą konieczność dokonania przed merytorycznym rozpatrzeniem wniesionej skargi jej weryfikacji pod względem formalnym, tj. wyjaśnienia poprzez stosowne wezwanie czy w świetle uregulowań „Regulaminu Rady Rodziców Przedszkola Gminnego w Kamionkach” skarga została faktycznie wniesiona przez Radę Rodziców, czy też jest to skarga wniesiona tylko przez osobę, która skargę podpisała, a także wyjaśnienia kwestii właściwego umocowania osoby, która podpisała skargę do jej podpisania w imieniu Rady Rodziców, przedłużyć termin rozpatrzenia skargi do dnia 30 czerwca 2021r.
Po przeprowadzonym postępowaniu wyjaśniającym, Komisja stwierdza, co następuje:
* w sprawie zarzutu o braku określenia zasad organizacji zadań przedszkola z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczania funkcjonowania jednostek systemu oświaty: Na podstawie § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczania funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021r. poz. 561) w jednostce systemu oświaty, której funkcjonowanie zostało w całości lub w części ograniczone, zawieszone zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
W Przedszkolu w Kamionkach regulacje te nie zostały zapisane w statucie przedszkola. Informacja o powyższym, opiera się wyłącznie na komunikacie specjalnym wydanym przez dyrektora w dniu 23 marca 2020 r. bez przywołania podstawy prawnej, w tym przypadku treści rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.). Z wyjaśnień udzielonych przez dyrektora wynika jednak, iż mimo uchybień formalnych, działając z przywołaniem obowiązujących przepisów nauka zdalna w przedszkolu była prowadzona;
* w sprawie zarzutu o zawieszeniu, bez podania przyczyny zajęć zdalnych dla wszystkich
grup przedszkolnych, w tym w szczególności dla dzieci uczęszczających do oddziału „0”
w okresie od 12 kwietnia br.: Dyrektor przedszkola przedłożył Komisji Skarg, Wniosków i Petycji kserokopię Zarządzenia nr 2/08/04/2021 z dnia 08.04.2021r. w sprawie czasowego zawieszenia zajęć w Przedszkolu w Kamionkach ze względu na sytuację epidemiologiczną. Z treści zarządzenia wynika obowiązek prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i treści kształcenia na odległość. Ponadto, w sprawie zawieszenia zajęć w grupie mieszanej w dniach od 08.04.2021 r. do dnia 16.04.2021r. i przejścia w tryb nauki zdalnej dyrektor przedszkola otrzymała zgodę organu prowadzącego (pismo UMiGK z dnia 09.04.2021r.) W piśmie uzasadniającym zawieszenie zajęć skierowanym do organu prowadzącego, została podana informacja o uzgodnieniach zawieszenia zajęć stacjonarnych z Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną;
*w sprawie zarzutu o bezprawne, ciągłe kierowanie dzieci na kwarantannę domową, pomimo
braku przesłanek zmuszających do takich działań: Komisja nie znalazła potwierdzenia tych zarzutów. Zawieszenie zajęć w poszczególnych oddziałach przedszkolnych oraz kierowanie dzieci na kwarantannę zgodnie z przepisami, jest obarczone uzyskaniem pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz zgodą organu prowadzącego wydaną na podstawie przepisów rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Pani dyrektor każdorazowo, po pozytywnej opinii sanepidu otrzymywała zgodę organu prowadzącego na zawieszenie zajęć. Nie udokumentowano w postępowaniu wyjaśniającym przypadku samowoli dyrektora w tym zakresie;
*w sprawie naruszenia przepisów Kodeksu Pracy, poprzez skierowanie zdecydowanej większości personelu placówki na przymusowe minimum tygodniowe urlopy bieżące liczone od dnia 12 kwietnia br., w taki sposób, iż pod wpływem gróźb dyrekcji składali oświadczenia woli w postaci złożenia wniosku urlopowego oraz naruszenie art. 168 Kodeksu pracy, poprzez odgórne narzucenie pracownikom terminu wykorzystania przysługującego za 2020 urlopu wypoczynkowego do końca grudnia 2020 r.:
Zgodnie z art. 161 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.) – pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Co do zasady pracownik powinien więc wykorzystać urlop do końca roku kalendarzowego, w którym nabył do niego prawo. Jeżeli u pracodawcy nie funkcjonuje plan urlopów, pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem. Ostateczna decyzja o udzieleniu urlopu należy do pracodawcy, który może nie zgodzić się na termin wykorzystania urlopu zaproponowany przez pracownika – wówczas może wskazać pracownikowi inny termin, uwzględniający konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Termin wykorzystania urlopu powinien więc być w każdym przypadku uzgodniony przez strony. Co do zasady pracodawca nie może
odgórnie narzucić pracownikowi terminu wykorzystania urlopu. Wyjątek w tym zakresie dotyczy urlopu zaległego, którego pracodawca może udzielić pracownikowi nawet bez jego zgody (wyrok Sądu Najwyższego z 24 stycznia 2006 r., I PK 124/054). Jeżeli do 31 grudnia pracownik nie wykorzysta urlopu za dany rok, to z dniem 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego urlop ten stanie się urlopem zaległym, którego należy udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września – art. 168 Kodeksu pracy. Pracodawca może zatem zobowiązać pracownika do wykorzystania urlopu zaległego za 2020 r., przy czym w pierwszej kolejności strony powinny porozumieć się co do terminu wykorzystania zaległego urlopu. W razie nieuzgodnienia tego terminu, pracodawca może odgórnie wyznaczyć pracownikowi termin wykorzystania zaległego urlopu. Wówczas pracownik będzie zobowiązany wykorzystać urlop w terminie wskazanym przez pracodawcę. Co do zasady, urlop za 2020 r. powinien zostać udzielony najpóźniej do 30 września 2021 r. Za udzielenie pracownikom urlopów w terminie zgodnym z przepisami odpowiada pracodawca.
Dodatkowo należy wskazać na szczególną regulację dotyczącą udzielenia urlopu zaległego przewidzianą w art. 15gc ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawca może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu, a pracownik jest obowiązany taki urlop wykorzystać. Zgodnie ze złożonymi wyjaśnieniami przez dyrektora przedszkola, w okresie zawieszenia zajęć w poszczególnych oddziałach, nauczyciele wykorzystywali wyłącznie zaległe urlopy. Wykorzystywanie przez nauczycieli urlopów za 2020 r. w tym samym roku, a także kierowanie nauczycieli na urlop w 2021 r. nie odbywało się w atmosferze przymusu. Ponadto do UMiG Kórnik nie wpłynęła żadna pisemna skarga na działania dyrektora przedszkola w zakresie błędnego stosowania przepisów art. 64 ustawy Karta Nauczyciela, w związku z art. 1551` § 1, art. 1552a § 1 i art. 1553 § 1 Kodeksu Pracy. Nie można więc uznać również w tym zakresie skargi za zasadną.
Zgodnie z § 109 Statutu Miasta i Gminy Kórnik, ustalonego uchwałą nr
XVIII/210/2020 Rady Miasta i Gminy Kórnik z dnia 29 stycznia 2020 r. w sprawie Statutu
Miasta i Gminy Kórnik, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta i Gminy Kórnik
rozpatruje wstępnie przekazane jej skargi, a uchwałę Komisji, stanowiącą propozycję
rozstrzygnięcia w zakresie rozpatrzenia skargi przewodniczący Komisji przekazuje
bezzwłocznie Przewodniczącemu Rady – celem ostatecznego załatwienia przez Radę.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji dokonała analizy treści przedmiotowej skargi oraz
wyjaśnień złożonych przez dyrektora przedszkola postanawiając o nieuwzględnieniu skargi.
W myśl bowiem z art. 227, w zw. z art. 229 pkt 3) ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.) przedmiotem skargi na
kierownika gminnej jednostki organizacyjnej, jakim jest dyrektor przedszkola, może być w
szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań, naruszenie praworządności
lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Komisja
nie dopatrzyła się w działaniach dyrektora przedszkola powyższych naruszeń.
Pamiętajcie zawsze warto próbować się dogadać, gdy już nie potraficie, zawsze pomoże wam prawnik prawo pracy.