Dotarliśmy do odpowiedzi Urzędu Miasta i Gminy Kórnik w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego i budowy szybkiej kolei. Urząd Miasta przekazał uwagi Radnych oraz Mieszkańców wypracowane na Komisjach Infrastruktury i Polityki Przestrzennej które odbyły się 31 sierpnia, 3 września i 6 września 2021.
W odpowiedzi czytamy:
Lokalizacja projektowanej linii całkowicie zaburzy ład przestrzenny gminy.
Ponadto analizując przedstawione przebiegi korytarzy linii kolejowych należy podkreślić, iż każda z zaproponowanych tras będzie przebiegać przez obszarowe formy ochrony przyrody wyrządzając w nich nieodwracalne szkody.
Z kolei istniejące lasy, przez które planowany jest przebieg linii są największymi zwartymi kompleksami leśnymi w gminie, w całości włączonymi do kategorii lasów ochronnych i na co dzień wykorzystywanymi rekreacyjnie przez mieszkańców gminy jak i mieszkańców Poznania.
Podkreślenia wymaga przede wszystkim fakt, iż przedstawione propozycje przebiegu linii kolejowych dużych prędkości wywołują duży sprzeciw mieszkańców gminy Kórnik, którzy obawiają się potencjalnych wyburzeń oraz zmiany w dotychczasowym zagospodarowaniu terenu.
Poprowadzenie nowej linii kolejowej w lokalizacji nieuwzględniającej istniejącej infrastruktury wydaje się również nieuzasadnione ekonomicznie. Istniejące drogi S11, DK11, DW434, DW433 czy pozostałe drogi powiatowe i gminne z określoną infrastrukturą, funkcjonującymi i planowanymi rozwiązaniami technicznymi, powinny być uwzględniane na dalszych etapach prac projektowych.
Podsumowując w ocenie członków Komisji Infrastruktury, Rozwoju i Polityki Przestrzennej Rady Miasta i Gminy Kórnik, każdy z zaproponowanych wariantów, należy uznać za negatywny pod względem ekonomicznym, społecznym, środowiskowym i gospodarczym.
Jednakże najmniej uciążliwy społecznie – oddziaływujący na aktualne zagospodarowanie terenu (zabudowę), wydaje się wariant pomarańczowy nr 5, przechodzący w wariant czerwony, z uwzględnieniem możliwie maksymalnego odsunięcia od istniejącej zabudowy mieszkaniowej.
Mając na uwadze, że postępowanie w ramach strategicznego studium wykonalności ma na celu wyeliminowanie na jak najwcześniejszym etapie takich propozycji prowadzenia korytarzy linii kolejowej, których realizacja może doprowadzić do wysiedlenia mieszkańców, pogorszenia stanu środowiska przyrodniczego oraz wpłynąć negatywnie na jakość życia mieszkańców wyrażamy nadzieję, że przedstawione powyżej opinie i uwagi zostaną uwzględnione podczas planowania (…)
Pełna treść pisma poniżej – PDF