Działalność gospodarcza jest sporym utrudnieniem przy staraniu się o kredyt hipoteczny, jednak nie wyklucza możliwości jego zaciągnięcia. W jaki sposób starać się o sfinansowanie zakupu nieruchomości, jeśli jesteś przedsiębiorcą? Jak bank oblicza zdolność kredytową przy prowadzeniu działalności gospodarczej?
Kredyt hipoteczny dla przedsiębiorcy z gminy Kórnik krok po kroku
Zatrudnienie na podstawie umowę o pracę znacząco ułatwia uzyskanie kredytu hipotecznego. Umowa zlecenie czy o dzieło nieco tę sprawę komplikuje. Z kolei bycie przedsiębiorcą rodzi szereg utrudnień. Jeśli prowadzisz własną działalność i chcesz uzyskać kredyt, bank będzie restrykcyjnie oceniał Twoją zdolność kredytową, a także wymagał spełnienia kilku dodatkowych warunków. Jak starać się o kredyt krok po kroku, aby mieć szansę na pozytywną ocenę wniosku?
1. Przeanalizuj swoje potrzeby, założenia budżetowe i zdolność kredytową
Przedsiębiorca, podobnie jak każdy inny potencjalny kredytobiorca, powinien przede wszystkim przeanalizować swoje potrzeby w kontekście nieruchomości:
- gdzie ma się ona znajdować,
- jaką powinna mieć powierzchnię,
- w jakim standardzie powinna być zbudowana/wykończona.
Następnie należy przyjąć założenia budżetowe, czyli to, w jakiej cenie są interesujące Cię nieruchomości i ile Ty sam jesteś w stanie za nie zapłacić.
Wyniki tych analiz należy zestawić z najważniejszym aspektem, czyli zdolnością kredytową. Jest to Twoja możliwość spłaty zobowiązania wraz z odsetkami, w terminach przyjętych w umowie. Czynnik ten jest poddawany wnikliwej ocenie banku, ponieważ jest bezpośrednio związany z oceną ryzyka dotyczącego udzielenia Ci finansowania.
Zyski z działalności gospodarczej — jak bank obliczy Twoją zdolność?
Jak liczy się zdolność kredytową w przypadku działalności gospodarczej? To zależy od polityki konkretnego banku oraz od przyjętej przez Ciebie formy rozliczenia. Przede wszystkim instytucje finansowe ustalają, po jakim czasie prowadzenia działalności gospodarczej Twoje dochody będą w ogóle brane pod uwagę przy ocenie zdolności. W niektórych bankach będzie to np. 12 miesięcy, a w innych nawet 24. Każda sytuacja jest oceniana w indywidualny sposób.
Na stronie https://finanse.rankomat.pl/poradniki/ryczalt-a-kredyt-hipoteczny/ znajdziesz informacje dotyczące tego, jak rozliczanie się poprzez ryczałt wpływa na obliczanie dochodu i możliwości zaciągnięcia zobowiązania finansowego na zakup czy budowę nieruchomości.
2. Wybierz nieruchomość i przygotuj wstępną wycenę kosztów
Jeśli przeanalizujesz czynniki związane z kosztami inwestycji, możesz przejść do wyboru konkretnej nieruchomości — jej wskazanie jest konieczne do tego, aby starać się o uzyskanie kredytu. Jednym z etapów ubiegania się o zobowiązanie o hipotecznym charakterze jest przygotowanie operatu szacunkowego, czyli wyceny nieruchomości, którą sporządza rzeczoznawca majątkowy.
Przed samym operatem, wykonywanym już na zlecenie banku, warto samodzielnie zorientować się w tym, jakie są koszty konkretnych nieruchomości czy prac, które zostaną wykonane z udzielonych Ci środków.
Jeśli decydujesz się na zaciągnięcie kredytu na budowę domu, musisz sporządzić kosztorys inwestycji. Powinny w nim zostać uwzględnione poszczególne etapy związane z budową, a także koszty, jakie poniesiesz na każdym z nich — będą one związane bezpośrednio z wypłatą transz kredytu.
3. Przeanalizuj oferty banków
Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie ofert banków. Warto pamiętać, że mają one dużą dowolność w przygotowywaniu propozycji kredytowych, dlatego poszczególne opcje mogą się od siebie znacząco różnić. Przeanalizuj je, aby wybrać ofertę dopasowaną do indywidualnych potrzeb, opłacalną (choćby ze względu na warunki dotyczące obliczania zdolności kredytowej), a także taką, która nie będzie dla Ciebie nadmiernym obciążeniem finansowym.
Gdzie znaleźć oferty kredytu hipotecznego?
Na stronie https://finanse.rankomat.pl/kredyty/hipoteczne/ znajdziesz aktualny ranking kredytów hipotecznych. Dzięki temu w jednym miejscu porównasz ze sobą wiele opcji: bez wychodzenia z domu, bez presji i w dogodnym dla siebie czasie. Po wybraniu konkretnej oferty przejdź do wypełnienia formalności i złożenia wniosku kredytowego.
4. Skompletuj dokumenty niezbędne do wniosku o kredyt
Kolejnym etapem jest skompletowanie dokumentów, które są niezbędne do złożenia wniosków o kredyt. Są to przede wszystkim:
- dowód osobisty — dokument potwierdzający tożsamość musi być ważny,
- zaświadczenie o dochodach,
- wniosek o kredyt — obecnie składa się go zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej,
- wyciągi z konta — bank może ich oczekiwać w celu weryfikacji Twoich dochodów.
W niektórych przypadkach mogą być wymagane dodatkowe dokumenty: np. informacje dotyczące dochodów współmałżonka czy dane potwierdzające, że masz kartę stałego pobytu. Będzie to uzależnione od indywidualnej sytuacji konkretnego kredytobiorcy i polityki banku.
Po wypełnieniu formalności upewnij się, że wniosek jest kompletny i złóż go we właściwej instytucji. Czas oczekiwania na decyzję kredytową to z reguły od kilku do kilkunastu dni.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, możesz uzyskać kredyt hipoteczny. Procedura starania się o niego jest jednak złożona, a banki restrykcyjnie oceniają tych, którzy prowadzą własną działalność. Jeśli dopełnisz wszystkich formalności, będziesz miał zdolność kredytową i odpowiedni staż w prowadzeniu firmy, otrzymasz środki na sfinansowanie inwestycji.