Minister Edukacji Narodowej Barbara Nowacka podpisała 6 marca 2025 roku projekty rozporządzeń, wprowadzające dwa nowe przedmioty do szkół: edukację obywatelską oraz edukację zdrowotną. Już od 1 września 2025 roku staną się one integralną częścią polskiego systemu edukacji – poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN).
Edukacja obywatelska – kształtowanie świadomych obywateli
Jak podkreśla MEN, celem nowego przedmiotu jest przygotowanie uczniów do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w demokratycznym społeczeństwie. Program edukacji obywatelskiej ma wzmacniać patriotyczne postawy młodzieży, budować poczucie dumy z tożsamości narodowej oraz uczyć troski zarówno o lokalną, jak i ogólnokrajową wspólnotę.
Jednocześnie przedmiot będzie promował postawy otwartości, empatii i solidarności, a także uczył zaangażowania na rzecz dobra wspólnego. Szczegółowy wymiar zajęć oraz zakres materiału w poszczególnych klasach zostanie określony w odrębnych przepisach, nad którymi MEN nadal pracuje.
Edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie
Drugim istotnym przedmiotem, który pojawi się w szkołach od września, będzie edukacja zdrowotna. Zajęcia te zastąpią obecnie prowadzone wychowanie do życia w rodzinie. MEN zdecydowało się na zmianę nazwy i formuły, kładąc większy nacisk na zdrowy styl życia, profilaktykę oraz edukację prozdrowotną.
Edukacja zdrowotna będzie prowadzona w szkołach podstawowych (klasy IV–VIII) oraz w szkołach ponadpodstawowych (licea ogólnokształcące, technika oraz branżowe szkoły I stopnia). Zajęcia będą miały charakter nieobowiązkowy – rodzice oraz pełnoletni uczniowie będą mogli zrezygnować z uczestnictwa, zgłaszając odpowiedni wniosek dyrektorowi szkoły.
Program edukacji zdrowotnej przewiduje jedną godzinę zajęć tygodniowo przez cały rok szkolny. Organizacja lekcji pozostanie analogiczna do dotychczas obowiązujących zajęć wychowania do życia w rodzinie.
Czy zmiany wpłyną na jakość edukacji?
Wprowadzenie edukacji obywatelskiej i zdrowotnej jest odpowiedzią na rosnące potrzeby społeczne oraz oczekiwania rodziców dotyczące treści nauczania. MEN podkreśla, że nowe przedmioty mają nie tylko poszerzyć wiedzę uczniów, ale przede wszystkim kształtować ich postawy i przygotować do świadomego życia w społeczeństwie.
Już teraz w szkołach pojawiają się pytania, jak w praktyce będą wyglądały zajęcia i czy wpłyną one na jakość edukacji młodzieży. Więcej informacji oraz szczegółowy harmonogram zajęć ma pojawić się jeszcze przed końcem bieżącego roku szkolnego.