Szczególnie zauważalny w ostatnich latach wzrost popularności zakupów internetowych napędził rozwój branży e-commerce. Wiele z tych firm, które do niedawna prowadziły wyłącznie sprzedaż stacjonarną, obecnie czerpie zyski przede wszystkim z zamówień wysyłanych do klientów. Niestety, duża liczba oraz różnorodność realizowanych zleceń sprzyjają występowaniu rozmaitych błędów w tym procesie. Z jakimi pomyłkami najczęściej zmagają się sprzedawcy i jak można im zapobiegać? Podpowiadamy!
Najczęstsze błędy w procesie realizacji zamówień i ich pochodzenie
Im liczniejsze i bardziej zróżnicowane zamówienia, tym większe ryzyko pojawienia się błędów podczas ich realizacji. Na pomyłki narażeni jesteśmy na każdym etapie łańcucha dostaw, jednak te popełnione w trakcie kompletowania towarów do wysyłki mogą być szczególnie kosztowne. Klient, który otrzyma niepoprawnie przygotowane zamówienie, będzie niezadowolony z konieczności oczekiwania na naprawę błędu, a w najgorszym przypadku może całkiem stracić zaufanie do sprzedawcy i już nigdy nie zdecydować się na ponowne zakupy.
Najczęstsze pomyłki w procesie realizacji zleceń to między innymi:
- pomylenie produktów podczas kompletacji,
- nadanie przesyłki do nieodpowiedniej osoby,
- nieprawidłowa liczba produktów w przesyłce,
- wybór nieodpowiedniego rodzaju przesyłki (może skutkować naliczeniem dodatkowych opłat i wydłużeniem czasu dostawy),
- personalizacja zamówienia w sposób niezgodny z oczekiwaniami klienta,
- brak powiadomienia klienta w razie wystąpienia opóźnień w realizacji zamówienia,
- braki magazynowe, skutkujące niemożnością zrealizowania zlecenia.
Jak zapobiegać i walczyć z błędami w realizacji zamówień
Błędy zdarzają się nawet najlepszym. Wielu pomyłek występujących na etapie realizacji zamówień da się jednak skutecznie unikać. Podstawą jest zadbanie o kompleksowy system kontroli nad przepływem towarów, zwłaszcza tam, gdzie ma miejsce kompletacja zamówień (np. magazyny, centra wysyłkowe). W zarządzaniu stanami magazynowymi oraz procesem realizacji zleceń pomagają dziś systemy informatyczne — WMS i ERP. Niezbędna jest oczywiście także nowoczesna i dobrze dopasowana do potrzeb działalności infrastruktura, na przykład regały, taśmy transportowe, podnośniki, kolektory danych i skanery.
Bazy danych powinny być regularnie (a najlepiej na bieżąco) aktualizowane. Odnotowywane w nich informacje powinny zawierać m.in. szczegóły na temat przyjęć i wydań towarów, umiejscowienie produktów w przestrzeni magazynu czy dokładne detale na temat każdego z zamówień. Dobrą praktyką jest wprowadzenie systemu identyfikacji towarów bazującego na wewnętrznych oznaczeniach w postaci kodów kreskowych. Skanowanie produktów na każdym etapie procesu realizacji zamówień pozwoli na wczesne wykrycie błędu i naprawienie go jeszcze zanim dojdzie do nadania przesyłki.
Nowoczesne magazyny a szybka i poprawna obsługa zamówień
Skuteczne zarządzanie realizacją zamówień jest znacznie łatwiejsze dzięki nowoczesnym przestrzeniom magazynowym. Obiekty, w których przeprowadzany jest proces kompletacji, powinny być jak najlepiej przystosowane do potrzeb działalności, zapewniając płynną, szybką i co najważniejsze — poprawną obsługę zleceń. Przestrzenie logistyczno-przemysłowe dostarcza na rynek na przykład firma Panattoni. Deweloper ten stale poszerza swoją ofertę magazynów także w województwie lubelskim — więcej informacji na temat obiektów w tym regionie znajdziesz na stronie https://panattonieurope.com/pl-pl/znajdz-nieruchomosc?region=lublin.