Sprawozdanie ze spotkania informacyjno-konsultacyjnego W związku z STEŚ dla budowy linii kolejowej nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań.
Na spotkaniu obecni byli:
- Burmistrz – Przemysław Pacholski
- Wiceburmistrz – Sebastian Wlazły
- Przewodniczący Rady GiM – Adam Lewandowski
oraz liczni radni UMiG Kórnik
Spotkanie prowadzili:
- BBF Sp. z o.o. – Koordynator Sebastian Piątkowski oraz Joanna Kowalska
- Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. – Michał Kmiecik, Bartosz Guszczak, Agnieszka Borowska, Olga Paź.
Wczorajsze spotkanie w OSP Kórnik było pierwszym z całego cyklu spotkań projektantów i inwestora, jakie przewidziano dla gmin przez, które przebiegać ma nowa linia kolejowa.
Prowadzący rozpoczęli spotkanie od przedstawienia prezentacji, która to określała na czym polega obecny etap prac nad liną kolejową nr 85. Założono że na nowej trasie mogą poruszać się składy począwszy od pociągów Regio poprzez przyśpieszone, TLK, InterCity czy w końcu składy szybkich kolei, których obecnie nie ma w Polsce.
Zakładaną prędkość projektową jest 350 km/h. Na początku użytkowania tej trasy prędkość czasowo zostanie zmniejszona do 250 km/h.
W dalszej części prezentacja skupiła się na aspektach projektowych trasy szybkiej kolei. Wskazano na minimalne promienie łuków poziomych jakie mogą występować na trasie takich prędkości, a są nimi promienie o długości 9 km. Szerokość dla nowego torowiska będzie wynosić od 30 do 100 m. W skład tego pasa wchodzą dwa tory wraz z infrastrukturą kolejową, nasyp/wykop, siatki zabezpieczające przez zwierzyna i drogi serwisowe. Na całej długości trasy zaprojektowano mosty i wiadukty ze względu na wymaganie bezkolizyjności trasy szybkiej kolei z innymi budowlami.
Przewidziano wydać w I kwartale 2023 roku opinię STEŚ, w której projektanci wskażą jaki wariant jest najlepszy pod względem środowiskowym, ekonomicznym oraz najmniej uciążliwy dla mieszkańców gmin (o ile, któryś z proponowanych wariantów spełni wymagania inwestora).
Przedstawiono także stronę (https://www.cpk.pl/…/stes-sieradz-kalisz-pleszew-poznan) na której to znajdują się wszystkie najnowsze informacje na temat prowadzenia realizacji budowy kolei do CPK. Na stronie znajduje się także ankieta, za pośrednictwem której można składać własne uwagi co do przedstawionych wariantów trasy. Ankieta działa do 12 października.
Obecnie poddawane analizie są 4 warianty trasy. Dla Gminy Kórnik wariant nr 1 i 2 są zbieżne. Mapa przedstawiająca poszczególne warianty pokazuje także przewidywany pas potrzebny na budowę tej inwestycji. Nie oznacza on obecnie terenów podlegających wywłaszczeniu.
Nowością w projekcie są łącznice, łączące trasę szybkiej kolei z trasą istniejącej linii kolejowej. W obrębie naszej gminy łącznica występuje w okolicach Dziećmierowa i „odbija” na północ do starej linii kolejowej Poznań – Środa Wielkopolska.
PYTANIA OD MIESZKAŃCÓW
1. Dlaczego proponuje się nowy przebieg linii kolejowej Poznań – Warszawa, skoro mamy nową wyremontowaną trasę?
ODP. Nie ma możliwości technicznych przejścia w starym śladzie linii Berlin – Warszawa trasą kolei szybkich prędkości. Parametry techniczne wymuszały by ogromne wyburzenia w miastach przez które obecna linia przebiega. Ponadto nowa linia będzie zasilana prądem zmiennym o wartości 2x 25.000 volt.
2. Dlaczego łącznica ma inne promienie łuków niż trasa szybkiej kolei?
ODP. Łącznica zaprojektowana jest na mniejsze prędkości pociągów (200-160 km/h)
3. Dlaczego nie poprowadzono trasy bardziej na południe w rejonie leśnictwa Drapałka?
ODP. W lesie występuje obszar lasów nasiennych, jest to obszar ochrony środowiska.
4. Dlaczego zaproponowano łącznice do stacji Środa Wielkopolska?
OPD. Skróci ona czas przejazdu w stronę poznania z 29 min na 20min.
5. Dlaczego trasa zajmuje pola uprawne?
ODP. Ponieważ są mniej ważne niż zabudowania, obszary ochrony środowiska i konserwatorskiej.
6. Dlaczego w rejonie Robakowa linia przechodzi przez osiedle domów przy ulicy Leśnej? UMiG Kórnik wskazywał na przesunięcie linii symetrycznie pomiędzy Robakowo i Borówiec.
ODP. Projektant rozważa przesunięcie linii bardziej na południe. Nie będzie to zmiana diametralna tylko mniej więcej 20 m. Ponadto większe przesunięcie blokują:
a) Trzebisławki – po zmianie były by do wyburzenia
b) Lasy nasienne leśnictwa Drapałka
c) Obiekty wojskowe Krzesin
d) Teren ochrony środowiska w Koninku przy folwarku
7. Czy przewiduje się rekompensaty dla właścicieli działek i zabudowań?
ODP. Tak, zgodnie z ustawą odszkodowawczą podobnie podczas budowy drogi szybkiego ruchu. Na temat rekompensat można rozmawiać dopiero po decyzji loikalizacyjnej.
8. Grunt wyceniony po decyzji lokalizacyjnej zmniejsza swoją wartość?
ODP. Grunt i jego wartość po decyzji lokalizacyjnej zostanie przez rzeczoznawcę oceniony na wartość sprzed budowy linii kolejowej.
10. Co stanie się z niezinwentaryzowanymi drenażami w polach uprawnych?
ODP. Kolizja musi zostać usunięta. W skrajnym przypadku budowa przepompowni. Większość trasy będzie szła w nasypie i nie będą potrzebne przekopy.
11. Co ze zobowiązaniami w stosunki do Agencji (rynku rolnego)?
ODP. Inwestor (CPK) rekompensuje wystawioną karę przez Agencję.
12. Czy są korzyści dla gminy Kórnik z powstania tej trasy?
ODP. Trudno mówić o korzyściach. Gmina Kórnik jest za blisko Poznania. Na trasie nowej linii są miejsca gdzie obiektywnie korzyści nie ma.
Odpowiedź Burmistrza : Gmina nie ma korzyści, a jak widzimy same problemy. Doszły nowe elementy jak łącznice. UMiG Kórnik odniósł się krytycznie do każdego z zaproponowanych wariantów. Ze względu na dużą determinację rządu, Gmina zaproponowała bardziej optymalne warianty. Ze Środy Wielkopolskiej nikt nie pojedzie nową trasą kolejową, ponieważ samorządu już dużo dopłacają do komunikacji kolejowej a kolejny raz nie będą miał z czego dołożyć na nową linię. CPK nie podaje jakie będą faktyczne koszty wywłaszczeń. Osoby na trasie nowej linii kolejowej kupili działki, postawili nowe domy i spłacają coraz droższe kredyty i chcą wiedzieć na jakich zasadach zostaną wywłaszczeni. Mniejszy rolnik będzie bardziej pokrzywdzony niż ten z 50 czy 100 ha.
Odpowiedź CPK: Łącznica jest obecnie poddawana analizie i ocenie. Jeżeli w jednostkach samorządowych nie będzie zainteresowania tą łącznicą (nową linią kolejową) to łącznicy nie będzie.
Rekompensaty za wywłaszczenie w przygotowywanej ustawie wynosić będą:
a) Nieruchomość niezabudowana – 120% wartości rynkowej
b) Nieruchomość zabudowana – 140% wartości rynkowej
Ponadto jeżeli w przeciągu 28 dni od wydania decyzji lokalizacyjnej, właściciel wyrazi wolę wydania nieruchomości, otrzyma dodatkowy bonus w wysokości 5% wartości rynkowej.
CPK poleca korzystać z ankiety i pisania maili do BBF oraz CPK.
13. Czy jest uzasadnione ekonomicznie budowa linii kolejowej Poznań Kalisz?
ODP. Na to pytanie odpowiedź da nam wykonywana analiza STEŚ.
14. Przejście pod linią wysokiego napięcia jak będzie wyglądało?
ODP. Prawdopodobnie zostanie ona przebudowana na wspomnianym fragmencie. Osoby na działkach z nowymi słupami podlegają wywłaszczeniu. Osoby z czasowym zajęciem w trakcie przebudowy podlegają rekompensatom ze strony Inwestora.
15. Jakie są parametry drogi serwisowej?
ODP. szerokość drogi serwisowej to 3,00 m plus pobocze. Zaprojektowano także mijanki o dodatkowej szerokości +1,50m, Drogi serwisowe przebiegają ok. 10 m od osi toru. Drogi gminne, które zostaną przełożone będą o szerokości 5,0 m
16. Głos zabrał Przemysław Pacholski : Może obniżenie prędkości przed wjazdem do poznania na terenie gminy Kórnik umożliwiło by zastosowanie łuków o mniejszych promieniach i udało by się lepiej wpasować trasę linii w istniejące zabudowani.
ODP. Założenia techniczne szybkości i czasów przejazdów są głównymi wytycznymi dla tego szlaku i nie mogą podlegać zmianom.
17. Proponowane warianty przecinają całą gminę wzdłuż. Na propozycjach tras zaplanowano małą ilość wiaduktów pod lub nad nową trasa kolejową. Czy pojawi się więcej przejazdów przez linię kolejową?
ODP. Obecnie prowadzone są analizy. Wszystkich docelowych wiaduktów jeszcze nie ma na narysowanych w wariantach trasy. Szybka kolej wymaga bezkolizyjności na trasie. Obligatoryjnie drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe będą posiadać wiadukty. Drogi gminne będą przekładane. Może się zdarzyć że dwie drogi gminne zostaną poprowadzone jednym wiaduktem nad/pod torowiskiem.
18. Pytanie dotyczy obszaru w Robakowie pomiędzy istniejącą linią kolejową a nowoprojektowaną między innymi ul. Aroniowa. Czy zmienią się dojazdy do tych działek? Co ze spadkiem wartości nieruchomości działek nie będących w pasie wywłaszczeń? Czy przysługuje odszkodowanie? Jakie będzie dodatkowe natężenie hałasu?
ODP. Dojazd do nieruchomości pozostanie bez zmian. Wjazd na S11 z Robakowa bez zmian. Możliwe że skrzyżowanie Leśna/Poznańska/Drapałka będzie wymagało przebudowy. Analiza hałasu zostanie przeprowadzona jako model obliczeniowy. Zostaną zastosowane ekrany akustyczne. Zostanie także przeprowadzona po realizacyjna analiza hałasu w celu ewentualnych dobezpieczeń akustycznych. O odszkodowanie można ubiegać się na drodze kodeksu cywilnego.
19. Czy planowane jest rekompensata za wycinkę w leśnictwie Drapałka?
ODP. Tak, każda wycinka musi zostać zrekompensowana nie mniejszą liczbą nasadzeń co wycinki. Może być potrzeba wykupu gruntu pod nasadzenia na polach przy lesie.
20. Pomnik na terenie leśnictwa Drpałka?
ODP. Nie znalazł się on w wytycznych ochrony przez Konserwatora Zabytków. Przed realizacją archeolodzy będą przeszukiwać teren pod względem historycznym.
21. Droga w lesie, droga Drapałka, linia idzie w jej śladzie, co z nią się stanie?
ODP. Zostanie przebudowana
22. Czy mieszkańcy mają wpływa na tą inwestycje?
ODP. Po to są realizowane spotkania informacyjno-konsultacyjne aby projektant i inwestor mogli uzyskać kolejne informacje o terenie i ważnych elementach terenu dla funkcjonowania mieszkańców.
23. Jaki będzie wysoki nasyp przed wiaduktem przecinającym S11 w rejonie Robakowa?
ODP. nasyp będzie miał ok 7,00 m wysokości. Nie musi być to koniecznie nasyp, może pojawić się ściana oporowa albo estakada. Szerokość pasa inwestycji w najwyższym miejscu nasypu to ok. 100m.
24. Mieszkańcy zauważyli że obecnie nie ma technicznej możliwości poruszania się pociągów niższej kategorii ze względu na odmienne zasilanie nowej linii kolejowej, do której nie są dostosowane obecnie jeżdżące składy na polskich torach.
25. Czy analizowano zastosowanie tuneli w wybranych miejscach?
ODP. Budowa tunelu w stosunku do wiaduktu/estakady to z założenia inwestycja na tym odcinku droższa 10-krotnie. Brak uzasadnienia ekonomicznego.
26. Jaka jest długość hamowania składu od 350 km/h do 0 km/h?
ODP. około 7-10 km
27. Czy projekt posiada analizy wibroakustyczne?
ODP. Są w trakcie opracowania i analiz.
28. Okolice Runowa w wariancie 4 i łącznica niszczą wszystkie zabudowania dla tego miejsca. Czy łącznice można przesunąć?
ODP. Dla tego wariantu nie można ponieważ blokują przesunięcie bagna średzkie. Z drugiej strony przesunięcie rozjazdu w stronę Robakowa spowoduje ich początek w tej miejscowości i jeszcze większą ingerencję w zabudowania. Alternatywą są pozostałe warianty.
29. Runowo zostanie przedzielone 2 liniami kolejowymi. Hałas i częstotliwość będzie uciążliwa?
ODP. Nowa linia nie będzie obsługiwać składów towarowych, które generują największy hałas.
30.Czy gazociągi i inne media zostaną ujęte w opracowaniu jako przebudowa?
ODP. Tak, jeżeli są one naniesione na mapach.
31. Informacja od projektantów BBF. Planowano z Środy Wielkopolskiej do Poznania uruchomić 29 połączeń regio, 30 połączeń regioexpress oraz 17 połączeń dalekobieżnych.
32. Czy są zabezpieczone środki finansowe na realizację tej budowy?
ODP. Na prace projektowe przygotowawcze budżet jest zarezerwowany. Na prace budowlane nie, ponieważ obecnie wykonywana analiza dopiero pokaże jakie środki trzeba by było zarezerwować pod budowę tej inwestycji.
33. Głos mieszkańców. Inwestycja nie jest strategiczna ponieważ służy tylko do przewozów pasażerów i powinna zostać odrzucona w całości, również przez inne gminy.
34. Głos zabrał Przemysław Pacholski. Przypomniał sytuację za poprzedniego Burmistrza i budowę linii wysokich napięć. Mieszkańcy powiedzieli stanowcze nie i nie wpłynęła za strony Gminy propozycja zmiany tej trasy. W konsekwencji wybudowano Linię napowietrzną tak jak założył to Inwestor bez pomysłów osób zainteresowanych. Inwestycja z poziomu Gminy nie ma plusów ale nie można się na nich obrażać bo jak będą chcieli to i tak wybudują. Naszym obowiązkiem jest zadbanie o mieszkańców i ich nieruchomości aby w jak najmniejszym możliwym procencie niszczyły zabudowania, pola i relacje między ludzkie. Przy jednoznacznym stanowisku Gminy Nie bo Nie trasa powstanie tam gdzie Inwestor wskaże.
35. Dębiec po obu stronach będzie miał ekrany. Obecnie od nowej trasy kolejowej a za chwile od Nowej trasy S11.
ODP. Są alternatywy omijające Dębiec.
36. Informacja z CPK. Nie wszędzie jest opór ze strony mieszkańców. Mieszkańcy Kalisza, Pleszewa czy Poznań-Starołęka bardzo mocno wspierają ten projekt ponieważ przyniesie dla niuch korzyści.
37. Ekonomicznego uzasadnienia niema. Analiz nie ma. Kwot wywłaszczeń nie ma. A to spotkanie informacyjne, na którym mało się dowiadujemy konkretów.
ODP. Linia szybkich kolei jest w sieci dróg europejskich. Nad opracowaniem obecnie pracuje prawie 200 osób. Odpowiedź na pytanie czy ekonomicznie jest to uzasadnione ta budowa padnie za kilak miesięcy.
38. Dobrowolne nabycia pod tereny linii kolejowej?
ODP. Tak będzie. Zasady określone zostaną po uruchomieniu projektu poi uzyskaniu decyzji środowiskowej.
39. Czy będą brane pod uwage utracoen korzyści?
ODP. Właściciel może dochodzi swoich roszczeń na drodze kodeksu cywilnego.
40. Pytanie o ankietę, dlaczego nie można wybrać miejscowości z jakiej pochodzi dana ankieta?
ODP. Miejscowość można podać w dowolnym polu z możliwością wpisywania swoich uwag.
41. Szacowany przejazd z Poznania do Warszawy po nowej trasie z postojem w Łodzi i CPK to 1:40. Obecnie to prawie 3 godziny trasą przez Kutno.
Podsumowanie BBF. Proszą o wypełnianie ankiet i wpisywanie swoich wniosków, próśb i zmian. Każda ankieta musi zostać przez projektanta opisana i udzielona na nie odpowiedź trafia do Inwestora.
[od Redaktora profilu] Post ze streszczeniem spotkania jest długi ale odpowiada na kilak ważnych pytań, które nurtowały mieszkańców. Powyższy zapis spotkania jest tylko przekazaniem treści pytań i odpowiedzi, nie uwzględnia on mojego stanowiska w sprawie tej realizacji.
AUTOR: Robert Maliński
FB: https://www.facebook.com/Gmina.Kornik.Inwestycje