PKP PLK szukają wykonawcy projektu przebudowy poznańskiego węzła kolejowego. Spółka zakłada, że 4 tory pojawią się od Poznania Głównego do Poznania Wschodu, Krzesin, Lubonia oraz Poznania Woli. Główna poznańska stacja będzie natomiast miała osiem peronów wyspowych i jeden peron jednokrawędziowy (Dworzec Letni), a nowe perony mają powstać w miejscu starego budynku dworca. Sam dworzec prawdopodobnie znajdzie się nad torami, a jego ostateczny wygląd ma określić konkurs architektoniczny.
PKP PLK ogłosiły właśnie postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji poznańskiego węzła kolejowego. Wykonawca będzie musiał wykonać Koncepcję Programowo-Przestrzenną (KPP), projekty budowlane wraz z dokumentacją geologiczną czy też projekty wykonawcze. PLK będą mogły również skorzystać z prawa opcji dotyczących pozyskania ostatecznych decyzji lokalizacyjnych i zgód wodnoprawnych, uzyskania pozwoleń na budowę oraz aktualizacji projektów wykonawczych. Druga opcja będzie dotyczyła pełnienia nadzoru autorskiego w czasie prac budowlanych oraz ich odbioru.
Zadanie obejmuje swoim zakresem linię kolejową nr 3, na odcinku Kostrzyn Wielkopolski – Palędzie, linię nr 271, od stacji Mosina do stacji Poznań Główny, linię nr 272, od stacji Gądki do Poznania Głównego, linię nr 351, od Poznania Głównego do stacji Kiekrz, linię 352, ze Swarzędza do Poznania Starołęki, a także linię 353, od Poznania Wschodu do Kobylnicy oraz linię 354, od posterunku odgałęźnego PoD do posterunku odgałęźnego Suchy Las.
Co istotne, budowę nowych torów szlakowych, które zmienią układ z 2-torowych na 4-torowe, zaplanowano w formule bezkolizyjnej, dzięki czemu możliwe ma stać się odseparowanie ruchu dalekobieżnego od ruchu aglomeracyjnego i regionalnego oraz ma nastąpić znacząca poprawa przepustowości i likwidacja wąskich gardeł, takich jak stacja w Luboniu czy też Poznań PoD.
Starołęka i Krzesiny
W przypadku kierunku prowadzącego na Starołękę, zarówno na przystanku Poznań Dębina, jak i na stacji Poznań Starołęka, zaplanowano budowę dwóch peronów wyspowych, z których każdy będzie obsługiwał dwa z czterech torów, co dobrze widać na poniższym schemacie.
Za stacją na Starołęce PLK zaplanowały bezkolizyjne odejście torów w kierunku Franowa oraz z Franowa w kierunku Środy Wielkopolskiej. Pomiędzy stacjami Poznań Starołęka oraz Poznań Krzesiny, w planowany układ, bezkolizyjnie ma włączać się również nowa linia kolejowa nr 85, a więc linia dużych prędkości, z Warszawy przez Łódź do Poznania (część Ygreka).
Koordynacja ze studium, którego jeszcze nie ma
Czas na wykonanie podstawy zamówienia (KPP, projekty budowlane i projekty wykonawcze) to 1355 dni (niecałe 4 lata) od daty zawarcia umowy, natomiast czas na realizację całości zamówienia, a więc zamówienia podstawowego wraz z obiema opcjami to maksymalnie 3950 dni od momentu zawarcia umowy.
Treść artykułu i więcej informacji: rynek-kolejowy.pl
Jeden komentarz
To miejsce od dawna powinno być oświetlone, jadąc od strony Szczytnik pieszy był słabo widoczny w ciągu dnia a co dopiero po zmroku.