Inicjatywa referendalna w sprawie odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Kórnik oraz Rady Miasta i Gminy Kórnik.
Informacje ogólne
W dniu 24 marca 2021 r. pełnomocnik inicjatora referendum – powiadomił Burmistrza Miasta i Gminy Kórnik o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Kórnik oraz Rady Miasta i Gminy Kórnik przed upływem kadencji.
W dniu 24 marca 2021 r. do Komisarza Wyborczego w Poznaniu I wpłynęło powiadomienie pełnomocnika inicjatora referendum o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Kórnik oraz Rady Miasta i Gminy Kórnik przed upływem kadencji.
Pełnomocnikiem grupy inicjatywnej jest p. Damian Jędrzej Zawieja.
W dniu 6 maja 2021 r. Pełnomocnik Inicjatora Referendum przekazał Komisarzowi Wyborczemu w Poznaniu I wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Kórnik oraz Rady Miasta i Gminy Kórnik przed upływem kadencji. Wniosek złożony przez Pełnomocnika Inicjatora Referendum był niekompletny zawierał brak w postaci nieprzedłożenia jednej strony (strona 3) wniosku.
W dniu 12 maja 2021 r. Pełnomocnik Inicjatora Referendum przekazał Komisarzowi Wyborczemu w Poznaniu I uzupełniony wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Kórnik oraz Rady Miasta i Gminy Kórnik.
W dniu 1 czerwca 2021 r. Komisarz Wyborczy w Poznaniu I odrzucił wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Kórnik oraz Rady Miasta i Gminy Kórnik przed upływem kadencji.
Wniosek zawierał nie dające się usunąć uchybienia – Inicjator Referendum nie wywiązał się z ustawowego obowiązku określonego w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 741).
Zachęcamy do zapoznania się z uzasadnieniem które umieszczamy poniżej w pliku PDF.
UZASADNIENIE:
W dniach od 18 maja do 26 maja 2021 r. pracownicy Delegatury Krajowego Biura
Wyborczego w Poznaniu – upoważnieni przez Komisarza Wyborczego w Poznaniu I
pod nadzorem Dyrektora Delegatury, dokonali czynności sprawdzających poprzez weryfikację w systemie POPARCIE prawidłowości danych osobowych osób umieszczonych na kartach z podpisami, popierających wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego.
Dokonując kontroli złożonych podpisów mieszkańców uprawnionych do wybierania
organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego, którzy popierają
inicjatywę przeprowadzenia referendum Komisarz Wyborczy w Poznaniu I stwierdził,
że wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum nie spełnia przesłanek określonych w art. 4 pkt. 1 ustawy o referendum lokalnym, z uwagi na niewystarczającą ilość wymaganych podpisów tj. 10 % podpisów uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy z kwartału poprzedzającego złożenie powiadomienia o zamiarze przeprowadzenia referendum gminnego, czyli 21 857 wyborców.
Niezbędna więc była liczba 2 186 prawidłowo złożonych podpisów
mieszkańców uprawnionych do wybierania organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego, którzy popierają inicjatywę w tej sprawie.
Procedurze weryfikacji poddano wszystkie 2 833 podpisy, z czego prawidłowo złożono 1 827 podpisów na wymagane 2 186, a 1 006 podpisów w sposób wadliwy, co stanowi brak 359 prawidłowo złożonych podpisów.
Zatem nie został spełniony wymóg ustawowy określony w art. 4 pkt 1 ustawy o referendum lokalnym, a tym samym wniosek nie uzyskał poparcia 10%
uprawnionych do głosowania mieszkańców Miasta i Gminy Kórnik.
Dodać należy, że – oprócz 1 006 wad eliminujących daną pozycje na karcie – zespół pracowników badających podpisy popierające referendum gminne oznaczył łącznie 1 334 wszystkich wad podpisów, bowiem niektóre podpisy zawierały więcej niż jedną wadę. Należy zauważyć, że 364 osoby udzielające poparcia nie posiadały praw wyborczych w gminie Kórnik.
Źródło: Państwowa Komisja Wyborcza