Biznesowy savoir vivre nakłada na właścicieli firm szereg zasad, których nie sposób ot tak pominąć podczas spotkania z potencjalnym klientem. Nasze zachowanie i podejście świadczy bowiem o profesjonalizmie, a tym samym przekłada się na efektywność planowanych rozmów. Savoir vivre nie opiera się jednak wyłącznie na sposobie mówienia czy odpowiednim powitaniu klienta. Zakłada również umiejętność dostosowania się do nowej sytuacji tak, aby rozmówca zaczął postrzegać nas jako osobę kompetentną i kulturalną. Wobec tego nie pozostaje nam nic innego, jak przedstawić podstawowe zasady savoir vivre w biznesie. Koniecznie sprawdź!
Etykieta biznesowa – zastosuj się do zasady dress code’u
Savoir vivre w biznesie to zbiór zasad i reguł, które mogą nas obowiązywać w zależności od charakteru relacji z kontrahentem tudzież nadchodzącej okoliczności. W świecie biznesu ma on szczególne znaczenie, gdyż wpływa nie tylko na postrzeganie osób, które tworzą firmę, lecz także na chęć podjęcia dalszej współpracy. Wspominamy o tym dlatego, iż pierwsze wrażenie to klucz do sukcesu, zasady dress code’u nie powinny natomiast być nikomu obce. To, jak wyglądamy, wpływa na wizerunek marki firmy i umożliwia budowanie odpowiednich relacji biznesowych.
Jaki dress code obowiązuje w biznesie? Strój biznesowy – męski tudzież damski – powinien być prosty i schludny. Radzimy unikać nadmiaru dodatków i żywych kolorów, gdyż to nie one powinny zostać wysunięte na pierwszy plan. Stonowany ubiór pozwala natomiast skupić się na rozmowie z kontrahentem i skutecznie osiągnąć sukces na polu zawodowym.
Kawowy savoir vivre – jak podawać kawę?
Pierwsze spotkanie z potencjalnym kontrahentem niewątpliwie może wiązać się z dużym stresem, czego niekiedy nie sposób nawet uniknąć. Dobrze byłoby wcześniej zaplanować przebieg spotkania i odpowiednio przygotować się na nadejście kontrahenta. Mile widziane jest podanie kawy i drobnego poczęstunku. Akcent ten przyczynia się do zmniejszenia dystansu między rozmówcami i pogłębienia nowej relacji. Jak podawać kawę? Savoir vivre podawania kawy szczególnemu kontrahentowi zakłada dbałość o każdy, nawet najmniejszy detal. Nie bez znaczenia pozostaje moment podania gorącego napoju oraz kształt naczynia, w którym zostanie zaserwowany. Dużą popularnością cieszą się ponadczasowe zestawy ceramiczne – https://ceramika-reklamowa.com.pl/k/zestawy-ceramiczne/. Stanowią doskonałe uzupełnienie biura, a przy tym mogą zostać wykorzystane podczas ważnego spotkania biznesowego. Zestaw ceramiczny z nadrukiem zachwyca nietuzinkowym designem i przekłada się na pozytywne emocje, które towarzyszyć będą do końca rozmowy.
Gustowne filiżanki reklamowe również spełnią swoją funkcję, a przy tym zaczną pracować na rozwój marki. Jest to tani i skuteczny nośnik reklamy, który warto wykorzystać w biznesie.
Zachowanie podczas spotkania biznesowego – o tym pamiętaj
O tym, że punktualność to kluczowa zasada savoir vivre w biznesie, wspominać raczej nie musimy, nieprawdaż? Na planowaną rozmowę z ważnym kontrahentem radzimy udać się z delikatnym wyprzedzeniem, by uniknąć niefortunnej wpadki, jeszcze zanim poruszymy szczegóły spotkania. Pragniemy tym samym zwrócić szczególną uwagę na jeden aspekt, jakim jest sposób mówienia i zachowania. Bez względu na charakter relacji z danym kontrahentem, należy zwracać się do niego z szacunkiem. Nie podnośmy głosu i unikajmy nadmiernej gestykulacji, gdyż świadczą one o braku kultury z naszej strony.
Wskazane jest też, aby z powodów dla nas oczywistych, wyłączyć dźwięki w telefonie na czas spotkania biznesowego. Zdarza się niekiedy, że ktoś próbuje się do nas dodzwonić, a my w popłochu zaczynamy szukać urządzenia. I choć nie uchodzi to za wpadkę największego kalibru, warto dołożyć wszelkich starań, by wizyta kontrahenta w biurze przebiegła zgodnie ze wcześniejszymi założeniami.
Savoir vivre w biznesie i umiejętność dopasowania się do odgórnie narzuconych zasad świadczy tylko i wyłącznie o nas. Warto nauczyć się go wcześniej i zaskoczyć klienta czymś szczególnym!